dilluns, 1 de juliol del 2013

Fitxa de la 9ª Etapa  Cabrianes – Sant Benet de Bages

Uns 8 Km. Itinerari que pertany al GR-4
Es tracta d’una plàcida passejada pel Pla de Bages, sense cap dificultat especial.

Informació detallada de l’itinerari i desnivells a la Guia “Senders de gran recorregut GR-4, GR-5, GR-176, GR-179, GR-241” editada per la FEEC

Etapa 9: Cabrianes – Sant Benet de Bages

Tardor de 2012, dia 28 d’octubre

Avui fem una d’aquelles etapes que són una tranquil·la passejada: uns vuit quilòmetres per terreny planer. Després d’esmorzar sortim de Cabrianes, un poblet situat ben bé al centre de la comarca. Avui aquesta localitat es debat entre si és un barri de Sallent o bé té una entitat pròpia, però el cert és que el Pla de Cabrianes ja era ocupat en època ibèrica i romana i cap a l’any 1000 pertanyia al monestir de Sant Benet de Bages.

Tant bon punt comencem a caminar creuem el riu i després d’anar una estona paral·lels a l’autovia de l’eix del Llobregat, aviat arribem a l’Espai Natural de la Corbatera. Enmig d’aquest paisatge tant humanitzat s’agraeix trobar aquest espai humit força ben conservat. Avui l’itinerari transcorre a la vora del riu i dels canals que hi van paral·lels. Efectivament el camí arriba fins a una resclosa i a partir d’aquí va  al costat del canal. La remor de l’aigua, suau i agradable, acompanya la nostra marxa. A la nostra dreta s’estenen enormes extensions de camps florits que eixamplen la nostra vista. Estem travessant el Pla de Bages, el nucli central de la comarca.

El Pla de Bages és una conca allargassada i de fons planer. Abans d’arribar a la Serralada Prelitoral el riu Llobregat travessa un paquet sedimentari potent de materials tendres ( margues, que al país s’anomenen “tapàs”). L’excavació fluvial (conjunt de Llobregat, Cardener i Riera Gavarresa) ha creat aquesta conca d’erosió que anomenem Pla de Bages. Al fons d’aquesta conca és on trobem la major part de la població i les extensions més importants de conreus de secà exceptuant l’horta manresana que està regada per una sèquia construïda al segle XIV.

El GR ens acosta fins al Pont de Cabrianes que permet creuar el riu superant un desnivell considerable. Al voltant del pont hi ha una sèrie d’edificis singulars i un casalot enorme que fa de restaurant (avui tancat). La passejada és plàcida i el camí transcorre entre prats, alguna fàbrica i nuclis de població dispersos. Caminar per terreny pla et dóna la sensació d’amplitud, de cel alt i nuvolades esplèndides que fugen davant dels nostres ulls i el sol de tardor produeix aquella escalforeta agradable que no té preu. Més endavant creuem un torrent i després la carretera de Navarcles. Al cap de pocs metres trobem el Pont Vell, que és el punt de confluència amb el GR-3. Aquest pont és important i té molta història perquè durant molts segles era l’únic punt que tenien els habitants de Navarcles per creuar el riu i anar fins a Manresa.

A partir d’aquí el GR ens faria anar fins a Sant Benet per carretera però els germans, que de tant en tant ens prenem aquestes llicències, decidim baixar fins el camí que voreja el riu, ben a prop de l’aigua. És una caminada molt més agradable enmig d’un magnífic bosc de Ribera que també ens permet veure diversos ocells aquàtics. Quan sortim a uns hortets endreçats i polits, ja hem arribat a Sant Benet de Bages, concretament al complex que ara s’anomena Món Sant Benet. I com que la caminada ha estat curta encara tenim temps de fer la visita guiada al monestir medieval.